adaptacja malucha

PIERWSZE DNI W PRZEDSZKOLU - ADAPTACJA MALUCHA.

Już za chwilę maluszki po raz pierwszy podejmą się nowego wyzwania w ich rozwoju – pójścia do przedszkola. Ten moment jest niewątpliwie ważnym wydarzeniem w życiu całej rodziny i przełomową chwilą w życiu społecznym dziecka, dlatego warto się do niego  odpowiednio przygotować. Warto skorzystać z poniższych wskazówek, aby ułatwić dziecięcą adaptację do przedszkola. CZYTAJ DLEJ

 

PIELĘGNACJA_NIEMOWLAT

PIELĘGNACJA NIEMOWLĄT OKIEM FIZJOTERAPEUTY.

Ciało dziecka w okresie niemowlęcym jest bardzo wrażliwe i czułe na wszelkie „manipulacje”, które są na nim wykonywane. Podnoszenie i odkładanie maleństwa do łóżeczka, noszenie, przewijanie, ubieranie i rozbieranie, karmienie – wszystkie te czynności wykonywane są wielokrotnie w ciągu każdego dnia. Zostawiają one „ślad sensoryczny” na maleńkim ciele, ponieważ dotyk i równowaga to podstawowe zmysły, z pomocą, których dziecko poznaje świat w pierwszych miesiącach życia. Zatem istotne jest, aby wykonywane były one pewnie, spokojnie i łagodnie. CZYTAJ DALEJ

M BRZUCA

SKUTECZNE I BEZPIECZNE WZMACNIANIE MIĘŚNI BRZUCHA cz I

Idealna sylwetka, kojarzona w szczególności z płaskim brzuchem jest celem, który pragniemy osiągnąć na różnych etapach swojego życia. Kto z nas nie marzy o płaskim brzuchu? Ile podejmowaliśmy prób, aby w końcu zapracować na wspaniale wyglądający brzuch? CZYTAJ DALEJ

WSTAWAJ_Z_GLOWA

WSTAWAJ Z GŁOWĄ, CZYLI JAK DBAĆ O NASZ KRĘGOSŁUP.

Wstawanie z łóżka to jedna z tych codziennych czynności, którą wykonuje niemal każdy, dzień po dniu, przez całe swoje życie. Większość z nas zrywa sie na proste nogi albo na dźwięk płaczącego potomka albo, kiedy ten etap mamy już za sobą, na dźwięk budzika. Codziennie przyczyniamy się tym samym do mikrourazów i przeciążeń, które mogą w przyszłości przypomnieć nam o sobie kontuzją lub  bólem. KLIK

Graphic1

KILKA SŁÓW O TEMPIE ROZWOJU DZIECI.

Wielu rodziców z niecierpliwością wyczekuje kolejnych umiejętności ruchowych dziecka. Zaczytując się w tak dostępnych obecnie tabelach rozwojowych (o różnym niestety poziomie merytorycznym) oczekują zdobycia przez maleństwo kolejnych kamieni milowych w bardzo konkretnych terminach. Z „pomocą” przychodzą również życzliwi znajomi i rodzina zasypując rodziców pytaniami: „Zaczął się już obracać?”, „Siedzi już samodzielnie?”, „Potrafi już chodzić?”. KLIK

2

SKĄD SIĘ BIERZE MLEKO MAMY?

Każda mama karmiąca usłyszała, zwłaszcza na początku swojej drogi laktacyjnej o tym, czego pod żadnym pozorem nie powinna jeść, aby uniknąć płaczącego całą noc niemowlęcia, które cierpi na kolkę. Niejedna z tęsknoty za “kotletem z kiszoną kapustą” odciągała po takiej “rozpuście” pokarm i wylewała go, dla oszczędzenia dziecku trudności trawiennych. Już nie wspominając o wszystkich matkach, które drakońska dieta na tyle zniechęciła do karmienia, że sięgały po butelkę mleka modyfikowanego. KLIK

3

ĆWICZENIA PO PORODZIE - PRZYJEMNOŚĆ CZY KONIECZNOŚĆ?

Wiele przyszłych mam zastanawia się, jak ich ciało funkcjonować będzie po porodzie, co ulegnie zmianie, jak odnajdą się w zmienionym ciele. Ich pytania i obawy są uzasadnione, gdyż czas 9 miesięcy ciąży to czas niezwykle intensywnych zmian w ciele kobiety. Należy jednak pamiętać, że bardzo wiele leży w rękach przyszłej mamy – odpowiednim dbaniem o siebie, racjonalnym odżywianiem i dobraną dla siebie aktywnością fizyczną, kobieta jest w stanie zminimalizować ryzyko pojawienia się wielu problemów po ciąży. KLIK

4

AKTYWNY SPACER - JAK WZMACNIAĆ UDA I POŚLADKI.

Niemal każda kobieta na pytanie, jakie partie ciała najbardziej chciałaby wzmocnić i upiększyć, odpowiedziałaby: brzuch, uda i pośladki. Nic dziwnego, to przecież niedościgniony wzór: płaski brzuch, jędrne, umięśnione pośladki i smukłe uda. Nie ma jednak co ukrywać, ciąża w tym nie pomaga;) Dlatego wiele z mam po krótszym lub dłuższym czasie od porodu ma mocne postanowienie: zaczynam ćwiczyć! Ale jak to zrobić? KLIK

5

DBAJMY O KRĘGOSŁUP.

Bóle kręgosłupa, najczęściej odcinka piersiowego lub lędźwiowego, są dość powszechną dolegliwością spotykaną u mam. Wykonywane czynności dnia codziennego predysponują do tego typu schorzeń. Zwłaszcza wykonywane w sposób nieergonomiczny, czyli przeciążając kręgosłup. Można jednak temu zaradzić, a nawet zminimalizować już istniejące dolegliwości, wprowadzając w swoją codzienność kilka zasad ergonomii. Wykorzystując je mamy szansę na utrzymanie, a nawet polepszenie stanu swojego zdrowia. Zacznijmy od ... KLIK

6

RODZINO RUSZ SIĘ - O ZALETACH WSPÓLNEGO, AKTYWNEGO SPĘDZANIA CZASU WOLNEGO.

O tym, że ruch to zdrowie, a szczególnie ruch na świeżym powietrzu, wie każdy. O tym, że zdrowa rodzina to szczęśliwa rodzina, z pewnością nikogo nie trzeba przekonywać. Widzimy jednak, że we współczesnym świecie, w ferworze codziennych zajęć, obowiązków i rzeczy, które nie-mogą-zaczekać, zdarza się nam rodzicom zapominać o niezwykłej wartości codziennej aktywności fizycznej na świeżym powietrzu… CZYTAJ DALEJ

7

RUCH TO ZDROWIE - O WSPIERANIU ROZWOJU MOTORYCZNEGO DZIECI.

Dziecko zaczyna poruszać się jeszcze na długo przed swoimi narodzinami, o czym najlepiej wie jego mama :-). Wszystkie te na pozór chaotyczne ruchy i kopnięcia mają konkretny cel. Maleństwo ćwiczy swoje ciało, wzmacnia mięśnie, przygotowuje się do wyzwań motorycznych, które czekają na nie poza brzuchem mamy. Również po narodzinach, z pozoru przypadkowe i bezcelowe ruchy noworodka, służą poznawaniu przestrzeni oraz możliwości swojego ciała. Od pierwszych dni i miesięcy życia, dziecko powinno mieć nieograniczone możliwości ruchu. Zapamiętajmy kilka zasad ... KLIK

8

ZDROWE STOPY NA DŁUGO PRZED PIERWSZYMI KROCZKAMI.

Na stopy dziecka rodzice często zwracają uwagę dopiero wówczas, gdy zaczynają one odgrywać rolę pierwszoplanową – gdy dziecko zaczyna chodzić. Jednak stopy dziecka przygotowują się do tych „wielkich” kroków dużo wcześniej. Służą temu wszelkie akrobacje wykonywane ze stópkami od pierwszych miesięcy życia – łapanie się rączkami za stópki i tarmoszenie ich, wkładanie stópek do buzi, wstawanie na stópki w pozycji „misia” i w czworakach. Oto kilka wskazówek ... KLIK